fredag 24 februari 2012

Fysik

En sak som ofta slår mig när man ser reportage om survivalister är att förvånande många är feta. Detta är kanske inte så konstigt med tanke på utvecklingen i samhället i övrigt, men om man tror på eller i alla fall vill vara förberedd inför en hel eller delvis kollaps av samhället måste man vara i form. Elitsoldater, extremsportare och överlevnadsgurus är inte vältränade för att se snygga ut i solskenet utan för att det är en vital del i ens överlevnad. Kroppen är det enda verktyg man alltid har med sig och aldrig kan byta ut.


Anledningen till att jag skriver detta är dels en diskussion om BMI hos Argus och att jag hittade mina gamla papper från kungen. Vad försvarsmakten (kungen) kräver ser jag som en miniminivå alla individer i samhället bör uppnå och att den som vill vara "stark" får göra en egen svårare kravspec. Skall direkt säga att jag inte är någon expert på träning utan bara ser till att hålla mig stark nog att klara några mils löpning eller några dagars vandring.

Försvarsmaktens krav inför värnplikt
Löpning 10 km på 55 minuter.
Armhävningar 12 st på 30 sekunder. (Av typen med stång där man häver sig uppåt.)
Sit-ups 25 st på 30 sekunder.
Ryggresningar 25 på 60 sekunder.

Försvarsmaktens rekomendationer i korthet
Träna regelbundet, det finns inga genvägar.
Värm upp i 10-15 minuter.
Genomför pass/aktivitet 20min-2tim.
Nedvarvning/stretchning 10-15minuter.
Tillåt kroppen att vila mellan hårda pass, den behöver tid för återhämtning.

Konditionsträning
Träna 2-3 gånger i veckan.
Öka succesivt träningens omfattning och intensitet vartefter konditionen och muskelmassan ökar.

Styrketräning (BRAK). Genomförs med koppen som tyngd och kan därför genomföras överallt.
Samlat knäböj 20 reps 2-3 set.
Tåhävningar (ställa sig på tå) 30 reps 2-3 set.
Armhöjningar (armhävningar på marken) 20 reps 2-3 set.
Sit-ups raka 20 reps 2-3 set.
Sit-ups snea (dvs man böjer sig åt höger/vänster för att träna bukmuskulaturens sidor) 20 reps 2-3set.
Ryggresningar raka 25 reps 2-3 set.
Ryggresningar diagonala ("superman"-posen) 25 reps 2-3set.

Stretchning
Genomförs 20-30 sekunder med statisk spänning på muskeln. Repetera.
Exempel på stretchning är lättast att se på bil, men Utsidan har några man kan titta på.

Är man otränad eller skall öka sin träning, är det av yttersta vikt att kroppen successivt får vänja sig och bygga upp muskler över tiden. Annars finns risken för sträckningar eller förslitningsskador.

Det är fler än jag som funderar på det där med träning, som typ Swehank. Det som jag tror gör att många slarvar med fysikbiten av survivalismen (jag med, till viss del) är att det där inte finns några genvägar. Man måste träna och man måste träna regelbundet, till skillnad från prylar som man köper, leker med ett tag och sedan ställer undan och så finns de där tills man behöver dem.


Men jag kanske har fel, jag är ingen expert och feta människor har ju mer energi lagrad i kroppen. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar