lördag 14 januari 2012

Civilförsvarsförbundet

Med ett nyväckt intresse att klara sig genom i alla fall en vecka utan el och vatten, hittade jag Civilförsvarsförbundet som jag tänkte ge en chans.



Civilförsvarsförbundet är en ideell förening som står under Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). De arbetar för att undervisa civilister hur man kan klara lättare krissituationer som olyckor, el- och vattenbrist eller farliga utsläpp. En sökning på nätet verkar ge att nivån varierar mellan de regionala föreningarna eftersom det ofta är en eller ett par eldsjälar som driver verksamheten och att nivån ibland är under gängse nivå för en prepper. Dock har jag identifierat två huvudsakliga anledningar till varför jag skall testa att bli medlem.

1. Egen kunskap. Även den mest förberedde (vilket jag är långt ifrån) kan alltid lära sig något av de andra på kursen då ingen är helt fullärd. Dessutom går det inte att underskatta nyttan av att praktiskt öva brand, HLR och andra scenarion så att det sitter i muskelminnet den dagen det flyger träck genom stora fläktar. Att stå med en nära anhörig som har mer blod utanför kroppen än i kroppen efter en jakt-, bil- eller arbetsolycka och endast ha tillgång till teoretisk kunskap är inte en situation jag vill hamna i.

2. Andras kunskap. Det är ett ställningstagande för en ökad kunskap om samhällets sårbarhet och hur man minimerar inverkan det har på sitt liv. Även om få människor kommer bunkra diesel och köpa på sig elaggregat och matreserver för månader så kanske förbundet kan få några att köpa hem ett par konserver, någon filt och en påse värmeljus vilket kan vara skillnaden mellan att hamna i en obekväm situation och rent lidande av hunger och kyla vid kortare (ett par dygn) elavbrott.

En annan intressant sak jag sprang på när jag sökte var MSB's bibliotek med 15 700 olika publikationer som på något sätt anknyter till civil beredskap.

Hälsningar Tulum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar